Przygotowanie do sezonu narciarskiego

Posted on Posted in Dla aktywnych

Góry i śnieżne szaleństwo wzywają. Pamiętajmy, że zdecydowanie częściej obrażeniom w narciarstwie zjazdowym ulegają kończyny dolne – według różnych danych stanowią 50 –70% wszystkich kontuzji odnoszonych na stoku. Połowa z nich to obrażenia stawu kolanowego, reszta dotyczy uszkodzeń kości i okolicy innych stawów. Analizując specyfikę kontuzji w narciarstwie, możemy stwierdzić, że 20% uszkodzeń ciała wynika z czynników zewnętrznych, a aż 80% to urazy na które mamy wpływ. Mówimy tu oczywiście o zapobieganiu różnym kontuzjom poprzez odpowiednie przygotowanie.

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego, żeby w pełni wykorzystać zimowy urlop i uniknąć kontuzji?
W Centrum rehabilitacji Bugaj & Lachowski ułożymy Ci plan treningowy i pomożemy bezpiecznie przygotować się do sezonu.
W przypadku narciarzy i snowboardzistów bardzo istotne jest przygotowanie nóg do przenoszenia znacznie większych obciążeń niż to dzieje się na co dzień. Ważne też jest odpowiednie przygotowanie kondycyjne. Przygotowanie nóg polega przede wszystkim na zwiększeniu elastyczności mięśni jak również ich siły, wytrzymałości oraz prawidłowej kontroli nerwowo-mięśniowej. W związku z tym nasi fizjoterapeuci najbardziej skupiają się na:

Ćwiczenia rozciągające
Najważniejszym zadaniem strethingu jest uelastycznienie mięśni. Pozwoli nam to na uniknięcie przeciążeń. Trzeba też pamiętać, że nadmiernie napięte mięśnie są bardzo często przyczyną wielu urazów. Zalecamy rozciąganie jako jeden z elementów przygotowania do sezonu jak również zakończenie wszelkiej aktywności fizycznej.

Ćwiczenia siłowe
Drugi dzień na stoku, a tu nogi jak z waty pozwalają oglądać góry tylko z dolnej stacji. Jasne, że tą sytuację możemy zmienić. Wystarczy zająć się wystarczająco wcześnie wzmocnieniem nóg, które mają tu kluczowe znaczenie. Nie potrzeba do tego sprzętów i angażowania kadry norweskich zjazdowców. 

    SONY DSCSONY DSC

SONY DSC                   SONY DSC                    SONY DSC               

Ćwiczenia plyometryczne
Jest to forma treningu, która łączy takie elementy jak siła i szybkość. Połączenie siły i szybkości daje moc, która jest integralną częścią sprawności fizycznej. Ćwiczenia plyometryczne polegają na rozciągnięciu mięśnia i szybkim skurczu, co przynosi duże przyrosty mocy bez przyrostu masy mięśniowej. Podczas tych ćwiczeń aktywowanych jest więcej włókien mięśniowych. Tego rodzaju trening jest więc doskonałym sposobem na rozwijanie szybkości, siły i zwinności.

                        SONY DSCSONY DSC

Ćwiczenia czucia głębokiego
Ćwiczenia czucia głębokiego/propriocepcji to nic innego jak czucie naszego ciała w przestrzeni. Dzięki prawidłowemu działaniu układu proprioceptywnego potrafimy wykonywać celowe ruchy, bez patrzenia na to co robimy. To właśnie ćwiczenia czucia głębokiego są zbawieniem naszych kolan.

SONY DSC SONY DSC      SONY DSC

Ćwiczenia stabilizacji i koordynacji
Każdy ruch na obwodzie, czyli kończyn górnych i dolnych wychodzi z tułowia. Jeżeli chcemy pracować nad techniką jazdy na początku musimy wzmocnić korpus czyli centrum naszego ciała. Bez mocnego tułowia nie ma mowy o precyzji ruchu na obwodzi. Do tego musimy dołożyć koordynację już stabilnego tułowia z kończynami  górnymi i dolnymi.

               SONY DSC               SONY DSC

 

Dodatkowo w Centrum Rehabilitacji Bugaj & Lachowwski mamy do zaproponowania trening na sweetspot – ski trainer. To unikalne urządzenie treningowe przeznaczone jest do stosowania na butach narciarskich. Jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących i zaawansowanych narciarzy. Znakomicie nadaje się do przygotowań przed sezonem jak i jest bezpieczne dla każdego rekonwalescenta po kontuzji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *